Lianne: Niet meer slapen in de truckcabine: oplossing of nachtmerrie?

Zoals je regelmatig kunt lezen op diverse transportwebsites is het houden van  weekendrust in de truckcabine een hot item het laatste jaar. Gezien ikzelf ook een aantal jaren internationaal truckster ben geweest, weet ik als geen ander dat een truck als 2ethuis voelt.. Hotels zijn leuk om je vakantie in door te brengen, maar bij menig trucker heeft het slapen in de cabine tijdens het wachten toch de voorkeur.

In navolging van Frankrijk en België is het nu ook in Duitsland verboden om de weekendrust van 45 uur door te brengen in de cabine. Als chauffeur moet je voortaan verplicht in een hotel of pension verblijven wanneer je auto 45 uur of meer stilstaat. Ook in Nederland is de discussie weer aangewakkerd of men dit verplicht moet gaan stellen binnen onze landsgrenzen.

Nu dit nog niet verplicht is in Nederland leidt dit tot grote problemen in de grensstreken. De parkeerterreinen staan bomvol en nu ook Duitsland overgegaan is tot de invoering van deze maatregel, worden deze problemen nog groter. Kijk maar eens om je heen op de grotere parkeerplaatsen bij tankstations. De ‘hoopjes’ die her en der gedeponeerd zijn, zijn niet afkomstig van hondjes die na een lange rit even uitgelaten worden…

Aangezien men van mening is dat de chauffeur onvoldoende rust krijgt wanneer hij continu in zijn cabine is, loopt hij/zij zelfs het risico een stevige boete te krijgen wanneer dit toch gebeurt. Ook wanneer hij geen hotel heeft kunnen vinden, geldt dit. De boetes bedragen €60,- voor elk uur dat de chauffeur “niet rust”. Voor de werkgever is dit €180,- voor elk uur dat de chauffeur niet rust. Van zulke bedragen kun je toch veel leukere dingen doen?!

Volgens een onderzoek is de vermoeidheid die optreed bij het maken van 45 uur weekendrust in je cabine één van de vele ongevalsoorzaken. Vanuit het oogpunt van vermoeidheid is de beboeting volkomen begrijpelijk. Echter, de oplossing voor de grote gevolgen die deze invoering heeft, blijft achter.

Indien je een weekend moet “overstaan” heb je vaak weinig andere keus dan een goed boek lezen, TV kijken of bijslapen. Menig chauffeur die zijn weekendrust thuis doorbrengt, zal minder rust krijgen dan wanneer je dit in je cabine kan doen.

Vaak kun je in de buurt van hotels of pensions niet parkeren met je vrachtauto, dus moet je deze onbeheerd achterlaten of extra kosten maken voor een bewaakte parking.  Vervolgens maak je kosten voor een taxi of het openbaar vervoer om bij het hotel te komen. Zonde, lijkt me! Tevens neemt de kans op ladingdiefstal, bij het onbeheerd achterlaten van je truck, enorm toe.

En wat doe je in de vakantieperiodes? Waar is er dan nog een hotelkamer beschikbaar? Als chauffeur ben je afhankelijk van de rij- en rusttijden, files, maar ook laad- en lostijden bij de klant. Het wordt daarom lastig om een paar dagen van tevoren alvast een kamer te boeken.

De kans is groot dat transportbedrijven op diverse plaatsen standaard hotelkamers moeten gaan inhuren. De kosten voor de chauffeurs zullen stijgen, want wie gewend is zijn eigen maaltje te bereiden in de auto, zal nu een maaltijd elders moeten nuttigen.

Gezien de marges in de transportsector nog steeds erg laag zijn, de concurrentie positie t.o.v. buitenlandse transportondernemers nog steeds niet in balans is en de kosten door deze maatregelen alleen maar hoger worden, heeft dit voor de transportbedrijven grote gevolgen. De transportsector heeft al jaren te kampen met vele faillissementen door te lage prijzen en te hoge kosten. Dat wordt door deze regels niet minder.

Zoals je misschien wel doorhebt, vraag ik me echt af of deze ingestelde maatregel de chauffeur meer rust gaat opleveren. Uiteindelijk is dat de hele discussie. Dergelijke beslissingen maken het transportvak niet populairder, terwijl we nieuwe chauffeurs heel hard kunnen gebruiken! Laten we hopen dat de slogan ‘zonder transport staat alles stil’ toch nog iets kan betekenen. Als dit pas doordringt wanneer de supermarkt schappen leeg zijn, is het al te laat!

Geschreven door:
Accountmanager Lianne Waasdorp

Deel via: