100% baangarantie en altijd een baan die perfect bij je past!

Mandy: Social media... Broodnodig of overkill?

publicatie: 21 juli 2017

Ken je dat? Je opent Facebook, Instagram of Twitter en je wordt direct overspoeld met zogenaamd “leuke” berichten. De meeste van deze berichten geven een soort valse werkelijkheid van het echte leven weer. Want wie zijn huisdier zit er nou altijd zo perfect bij voor een foto? En heeft iedereen altijd zulk mooi licht voor elke foto die ze plaatsen? Sta jij ook altijd zo perfect op een selfie? Nee natuurlijk niet! Het echte leven is niet te vergelijken met het leven op Social Media.

Maar waarom is iedereen er dan zo gek van? Waarom zetten ook wij als Transport People dit veelvuldig in om mogelijke kandidaten te bereiken?

Beide vragen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De 2e vraag is zelfs heel makkelijk te beantwoorden: Wij zetten het in omdat we weten dat een groot deel van onze doelgroep er gebruik van maakt en er actief mee bezig is. Met andere woorden: de kans dat we gezien worden is groot.

Het antwoord op de vraag waarom iedereen er zo gek van is en constant mee bezig is, is een stuk lastiger zo exact te beantwoorden. Ik kan een heel stuk schrijven over de nieuwsgierige aard van de mens en het altijd willen streven naar een hoger doel, maar ik kan me voorstellen dat iedereen dit wel voor zichzelf kan bedenken.

Graag buig ik deze vraag een klein beetje om: Waarom zijn wij als Transport People zo gek op de Social Media? Het antwoord hierop is eigenlijk ook heel simpel: dat is waar we onze doelgroep kunnen vinden! Het vinden van de doelgroep, werkzoekende chauffeurs of toekomstige chauffeurs, is geen moeilijke opgave maar je moet ook nog is bij hen binnenkomen. Weten wat hen interesseert en waarmee je ze kunt triggeren. Dit is precies waar voor ons de uitdaging ligt.

Als reactie hierop zijn wij gestart met niet alleen zo af en toe een leuke winactie, maar ook met het vloggen van onze vacatures. Want wie leest er tegenwoordig nog? Wie gebruikt er nog een handleiding? Bijna iedereen pakt YouTube erbij om een tutorial of uitleg te bekijken. Daarom hebben wij besloten om het ook eens over een andere boeg te gooien en hebben geprobeerd om onze doelgroep op een andere manier aan te spreken dan via een platte tekst. Op deze manier kunnen we enthousiast vertellen over een vacature in de hoop de kandidaten ook enthousiast te maken en te verleiden tot een reactie.

Ik spreek uit ervaring: de eerste keer een vlog opnemen is DOODENG! Niet alleen moet je kort en krachtig kunnen vertellen naar wat voor persoon je op zoekt bent en hoe de vacature eruit ziet zonder te stotteren, woorden te vergeten en ook nog recht de camera inkijken. Als vrouw zijnde maakte ik me natuurlijk ook druk over hoe mijn haar zat en of ik wel netjes recht in beeld zat... Want ja, het moet er natuurlijk wel netjes uit zien! Ruim 10 vlogs later is het bijna een routine, ze staan er vaak snel op en het wordt ook steeds minder spannend gelukkig. Het wordt zelfs leuk om te doen!

Dan rest alleen nog de vraag: werkt het? Spreken we meer mensen aan door onze activiteiten op social media en het vloggen? Ik denk dat ik daar volmondig JA op kan antwoorden! Om te zeggen dat de reacties binnenstromen is overdreven, maar de meeste kandidaten, en ook klanten, weten ons via de Social Media kanalen te vinden en te bereiken.

Ben je benieuwd geworden naar onze vacaturevlogs? Ze zijn allemaal te bekijken op ons YouTube kanaal.

Geschreven door:
Mandy Vermeulen
Recruiter