Erick: Aardig zijn kost niets

Afgelopen week moest ik ineens weer denken aan een slogan die ik enige jaren geleden las op Twitter. Bas Hoogland, voormalig Commercieel Directeur van Landal GreenParks en Mr. Klantvriendelijkheid 2014, gebruikte deze regelmatig als #aardigzijnkostniets. Dit triggerde mij destijds al.

Mijn vakantiebestemming dit jaar was Kos in Griekenland. Redelijk laat geboekt, maar gelukkig genoeg mogelijkheden om met het gezin te gaan genieten. Genoten hebben we zeker… Wat een fantastisch eiland! Mooie plekken, genoeg op en om het eiland te zien en vooral hele vriendelijke mensen. Altijd goedemorgen zeggen als je in de ochtend aan komt lopen en je willen helpen als je een vraag hebt. Echt servicegericht! Wellicht ook omdat de meeste bewoners op het eiland maar zes maanden per jaar werk hebben en het daarin dan ook echt moeten verdienen. Maar dan nog kost aardig zijn niets en dat doen ze dan ook heel goed!

De nacht na onze terugkomst in Nederland was de aardbeving op Kos. We zagen veel filmpjes en foto’s van de plekken waar we de week ervoor nog geweest waren. Vreselijk voor de mensen die het meemaken en vreselijk voor de bewoners van het eiland. Terwijl ze zo hun best voor je doen, moeten ze alles nu opnieuw opbouwen om jou als gast te “ontzorgen”.

De daarop volgende dag na onze terugkomst ging ik met mijn vrouw boodschappen doen. Na de vakantie heb je toch wat nodig dus op naar de supermarkt. Bij de kassa’s aangekomen, met een aardig volle kar, hoorden we een dame zeggen “Kassa 4 gaat ook open” en wij zijn daar netjes als tweede in de rij gaan staan. Eenmaal aan de beurt…… niets ……. geen hallo, geen goedemorgen, helemaal niets. En toch, ik ben een klant, ik kom een volle kar met boodschappen kopen.
De dame bleef stoïcijns, afrekenen en wegwezen, mijn vrouw en ik keken elkaar met grote ogen aan ….we waren echt verontwaardigd, is dit normaal?

Buiten aangekomen zien we bij de slager een aanbieding voor kip schnitzels. 4 stuks voor €6,95, dus wij naar binnen. “Mogen we 4 kipschnitzels?” Van achter de toonbank: welke wilt u, naturel, gekruid of pikant? En de pikante versie is in de aanbieding! (Dat staat ook op een bordje op de toonbank) .
Ik vond het raar dat een versie waar meer op zit dan de naturel versie echt veel goedkoper is, maar oké. Heb ik de tekst buiten op het bord dan verkeerd gelezen? Stond het daar ook zo als op de toonbank? Het zal wel aan mij liggen, kwam er nog bij me op. Dan maar de pikante versie en bij de totaal niet klantvriendelijke dame afgerekend.

Eenmaal weer buiten gekomen, zien wij tot onze verbazing op het grote bord buiten toch echt: kipschnitzels in de aanbieding. Zonder enige toevoeging over verschillende versies. We liepen terug naar binnen  en mijn vrouw zegt terecht dat het buiten echt als “lokkertje” anders staat beschreven dan de versie klein op de toonbank. Wij waren de eerste die hier wat van zeiden. Er werd nog net niet gezegd: niet zo zeuren en wegwezen jullie!

Je zult begrijpen dat deze slager een klant kwijt is.

Met de boodschappen in de hand terug naar de auto lopend, en nog nadenkend om de schnitzels aan de slager terug te geven, komen we tot de conclusie dat het een dag daarvoor in Griekenland toch echt anders ging!

Zelf werk ik ook in de dienstverlening en ook ik maak fouten, iedereen heeft minder goede dagen. Maar iemand goedemorgen zeggen, glimlachen en gewoon aardig zijn is toch het minste wat je kan doen?

Aardig zijn kost immers niets en levert zoveel meer voor een ieder op. Zullen we daarom een voorbeeld nemen aan die lieve inwoners op Kos?

Geschreven door:
Commercieel directeur Erick van der Spek

Deel via: