Nieuwe plannen voor werven van chauffeurs

Westlandse transporteurs schreeuwen om nieuwe chauffeurs die alle verse producten kunnen vervoeren. Om goede truckers te vinden, schieten nu allerlei initiatieven als paddenstoelen uit de grond.

Vorige week nog belde een klant naar Transport People in Maasdijk, uitzendbureau in de transportsector. Of hij binnen een week even tien (!) chauffeurs kon krijgen. En dat in een periode waarin het toch al een hels karwei is om mensen te leveren. ,,Het is écht bizar'', zegt Joan Olsthoorn van het uitzendbureau. ,,Je ziet nu zelfs dat ondernemers zelf in de vrachtwagen stappen omdat ze niet genoeg mensen hebben.''

Transport People heeft daarom in de zoektocht naar nieuwe chauffeurs iets nieuws bedacht: een sollicitatie via Facebook. Door een paar simpele vragen te beantwoorden kunnen chauffeurs zich in een paar klikken inschrijven bij het uitzendbureau, dat vervolgens de juiste baan zoekt. ,,Een uitgebreid cv is helemaal niet nodig'', zegt Olsthoorn. ,,Wij zijn alleen geïnteresseerd in het rijbewijs, in waar ze gewerkt hebben en waar ze willen werken. Dan kunnen wij ze weer in contact brengen met onze klanten.''

Ook Patijnenburg heeft met het brancheplatform Transport een nieuw initiatief in het leven geroepen. Alle betrokken partijen steken daar de koppen bij elkaar om transportbedrijven te helpen chauffeurs te vinden. ,,Samen met grote transportbedrijven, opleiders en brancheorganisaties zorgen we ervoor dat Westlanders nu en straks aansluiting vinden bij wat de Westlandse werkgever zoekt'', zegt projectleider Edwin Zuidgeest.

Het doel is om de transporteur goede mensen te bezorgen en de Westlander genoeg potentie te bieden om in Westland te werken. 

Veel werk
,,In de transportsector is veel werk nu de economie weer aantrekt'', zegt Zuidgeest. ,,De komende jaren weet je zeker dat je er een baan hebt. Dit in tegenstelling tot de interne logistiek, waar banen verdwijnen door robotisering en automatisering. Als we niet oppassen zitten we over 10 jaar met het dubbele aantal mensen in de bijstand. Maar vrachtwagens blijven wel rijden, dus moeten we ondernemers wakker schudden. Zij moeten aan potentiële werknemers vertellen welke vele mogelijkheden de transportsector te bieden heeft.''

Bron: AD.nl

Deel via: