Helft transportbedrijven kampt met personeelstekort
woensdag 10 januari 2018
De Nederlandse transport- en logistieke sector heeft de vaart erin en groeit in 2018 met gemiddeld 3,5 procent. Naar verwachting neemt de omzet daarbij met 5 procent toe. Doordat de kosten sneller stijgen dan de tarieven zullen bedrijven desondanks efficiënter en productiever moeten worden om hier ten volle van te kunnen profiteren. Een belangrijke uitdaging voor succes in 2018 is het aantrekken van personeel. De helft van de bedrijven in het goederenvervoer kampt al met een tekort aan chauffeurs en logistieke medewerkers. Dit blijkt uit het vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.
Het gaat veel bedrijven in transport en logistiek voor de wind. Na een sterk 2017 met een volumegroei van 3,5 procent bevindt het ondernemersvertrouwen van ondernemers zich op een hoogtepunt en de vooruitzichten voor 2018 zijn gunstig.
“Over de hele linie zien we groei. In het binnenland zorgen vooral de bouw, detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners via opdrachtgevers in de industrie en de groothandel van de opbloeiende Europese economie” zegt Rico Luman van het ING Economisch Bureau.
Bedrijven in de scheepvaart, wegtransporteurs en de logistieke dienstverleners zien de vraag naar dienstverlening in 2018 het meest toenemen. Het vervoer door de lucht wordt na een groeispurt in 2017 geremd door groeigrenzen, terwijl de groei van het pakketvervoer de krimp van de postmarkt naar verwachting voor het eerst gaat overtreffen.
Met de grotere vraag stijgt de omzet in 2018 naar verwachting met 5 procent. De kosten zullen in 2018 door hogere lonen en duurdere brandstof echter ook met 2 procent tot 5 procent toenemen. Doordat volledig doorberekenen lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren.
Personeelsschaarste bedreigt bij transporteurs en logistieke dienstverleners steeds vaker de groei. De vraag naar chauffeurs neemt toe, terwijl ook meer oudere chauffeurs uitstromen en de belangstelling onder jongeren afneemt. Dit zorgt ervoor dat het chauffeurstekort in 2018 meer gaat knellen dan in 2008 toen er ook een groot tekort was. Eigen rijders profiteren hiervan, maar met name voor de binnenlandse markt kent die capaciteit ook grenzen.
Bron: TTM